Gevangen in boosheid – hoe kom je daar uit?

Kies voor je geluk: in 3 stappen uit je negatieve spiraal

Boosheid lijkt je vaak te overvallen. Er gebeurt iets, er wordt iets gezegd (of juist niet), en je voelt de adrenaline al in je lijf. Afhankelijk van je temperament schiet je uit je slof, verstijf je, of trek je je terug en slaat de boosheid bijvoorbeeld om in verdriet. En uiteraard alle variaties er tussenin. Gevolg: contact verbroken, geen grip meer op de situatie, wellicht het begin van een (zoveelste) negatieve spiraal. Doodvermoeiend en vaak hartverscheurend. Graag geef ik je handvatten om weer de regie te krijgen over je boosheid, zodat je niet meer vervalt in gedrag waar jij ongelukkig van wordt.
In welke situatie gebeurt jou dit? Je kind luistert niet en loopt weg, en jij blijft stampvoetend en misschien zelfs schreeuwend achter. Je partner heeft (weer) geen tijd, terwijl jij zo graag vertelt wat je die dag hebt meegemaakt. Iedere keer als je je moeder belt, begint ze over haar eigen klachten en vraagt ze niet eens hoe het met jou is. Je vreet jezelf van binnen op als je leidinggevende weer eens het zoveelste dossier ongevraagd op je bureau kiepert. En gaat er vervolgens met je collega’s in de pauze uitgebreid over klagen. Van die dingen….
Je komt er soms maar moeilijk van los. Zodra je de persoon in kwestie ziet, of diens stem hoort, komt de boosheid al weer in je op. En in jouw ogen zie je de ander hetzelfde gedrag ook steeds weer herhalen. En niet alleen deze persoon, er zijn er wel meer die net zo irritant zijn! Soms loopt dit zo ver op, dat je het gevoel van boosheid niet eens meer kwijtraakt, zelfs niet als je alleen bent. Zo’n onderstroom van verontwaardiging of cynisme sluipt dan in al je gedrag en woorden.
Toch wil je diep in je hart anders. Sommige mensen vinden boosheid in eerste instantie eigenlijk best wel lekker. Het geeft je veel energie, je hebt absoluut het gevoel dat je leeft en je kunt je heerlijk ontladen. Maar hoogstwaarschijnlijk zijn er (rustige) momenten waarop je beseft dat je je hier heel ongelukkig bij voelt. Vooral naar je dierbaren, waar je toch ècht van houdt, is het eigenlijk letterlijk hartverscheurend dat je hart iedere keer weer op slot lijkt te gaan en er alleen maar boosheid te voelen is.
IN 3 STAPPEN UIT JE NEGATIEVE SPIRAAL
Je wilt dus wel anders maar je weet niet hoe. Hieronder 3 stappen die je helpen de negatieve spiraal te doorbreken.
1. Begrijp wat er gebeurt
Het helpt al heel erg als je weet wat er gebeurt als je boos wordt. Als ik het terugbreng naar de essentie zijn er twee belangrijke oorzaken van boosheid.
Je krijgt niet wat je hebben wilt. Je hebt een bewuste of onbewuste behoefte (verlangen) en al jouw energie is er op ingesteld om dit te vervullen.
Behoeften heb je in alle soorten en maten: concreet (voedsel, kleding, onderdak, medische verzorging e.d), relationele of emotionele behoeften (aandacht, erkenning, espect, liefde e.d.) en ontwikkelingsbehoeften (leren lopen, experimenteren in de puberteit, ontplooien van je talenten). Maar ook allerlei behoeften ontstaan door ervaringen in het verleden (kwetsing, tekorten op bovenstaande gebieden, trauma’s, chronische pijn e.d.). Hierdoor ontwikkel je allerlei extra behoeften die gerelateerd zijn aan oude pijn zoals veiligheid, bescherming, rust, drank, macht, materie enzovoorts.
En dan ….. word je gedwarsboomd. Letterlijk of figuurlijk. Je gaat niet krijgen wat je hebben wil… Hoe belangrijker je behoefte, des te krachtiger jouw energie, des te groter de reactie als deze energie gestopt wordt door dit obstakel. Die energie zoekt een uitweg: gaat het naar buiten dan heet dat BOOS, gaat het naar binnen dan wordt dat verdriet….
Of: er wordt jou ‘een bezit’ ontnomen of beschadigd. Jij hebt iets, meer of minder kostbaar, en daar gebeurt iets mee.
Ook een bezit is er in vele gedaantes: concreet (tastbare spullen), abstract (status, imago, roem), mentaal (overtuigingen, normen en waarden, verwachtingen). Het meest belangrijke en kwetsbare mentale bezit is wel de levens- of geloofsovertuiging; als die lijkt te worden ontnomen of beschadigd leidt de woede niet zelden tot oorlogen….
In alle gevallen is er iets of iemand die dit veroorzaakt, het ‘obstakel’ (in de volksmond meestal ‘de schuldige’ genoemd ;-)). Dit obstakel kan van alles zijn: buiten jezelf (mensen, dieren, organisaties, regels) en binnen jezelf (lichamelijke of psychische tekortkomingen, emotionele blokkades of overtuigingen).
Je koppelt je boosheid als het ware aan dit obstakel. Elke keer dat je weer aan dit obstakel denkt of het tegenkomt, komt de boosheid ook weer omhoog. Dit heeft twee belangrijke nadelen: de boosheid blijft zich herhalen en wordt misschien zelfs steeds sterker, èn je boosheid blijft komen zolang dit obstakel blijft bestaan. Je bent dus voor je geluksgevoel afhankelijk van dit obstakel.
2. Ontdek wat je zo boos maakt
Nu komt het lastigste, dat weet ik uit eigen ervaring en het werken met boze mensen: in essentie is het aan jou om te kiezen wat je doet. Blijf je je richten op het obstakel (blijven afreageren op een schuldige, en dus boos blijven, en je slachtoffer blijven voelen) of laat je het obstakel los en ga je naar binnen om te voelen wat er achter die boosheid schuilt? Dat lukt je het beste op de volgende manier:
- Tel tot tien! Heel flauw, èn heel noodzakelijk. eef niet direct uiting aan je boosheid, neem een time-out of zoek een andere manier om jezelf weer te hernemen.
- Besef dat je deze emotie hèbt en niet bènt.
- Onderzoek je gevoel en stel je zelf de volgende vragen:
Wat maakt dat dit zo pijnlijk is? Wat wilde ik eigenlijk bereiken of hebben? Wat was mijn werkelijk behoefte of waar heb ik nu behoefte aan?
3. Maak een keuze, neem zelf weer de regie
Hoe pijnlijk het ook is, zodra je je weer bewust wordt wat je nodig hebt, heb je ook weer de mogelijkheid iets aan jouw welzijn te veranderen. Je bent niet langer slachtoffer van de situatie. Je kunt er voor gaan zorgen dat je op een andere manier je behoefte alsnog kunt vervullen. Alleen jij weet wat je nodig hebt, dus laat dat de ander weten. Bijvoorbeeld door expliciet om de aandacht te vragen van je partner of moeder, of door te oefenen in (vriendelijk doch beslist) je grenzen aan te geven bij je leidinggevende. Of te beseffen dat je boosheid niets met de persoon in kwestie te maken had …..
Waar ga jij voor? Slachtoffer of ben je ‘in charge’? Boos of blij? Gevangen of vrij? Ik hoor het graag! Je kunt je reactie op dit artikel hieronder achterlaten.
——
PS Uiteraard is bovenstaande soms veel te simpel om even zelf te doen. Zeker als de aanleiding heftig of langdurig is, of de behoefte diep verborgen zit. Ik help je graag uit die negatieve spiraal, op weg naar meer geluk en levensvrijheid. Daarvoor bied ik een uiteenlopend pakket aan mogelijkheden, aangepast aan jouw hulpvraag. Kijk hier of ik iets voor je kan betekenen. Voel je welkom!
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie en getagd, , , , , . Bookmark de permalink.

3 Reacties op Gevangen in boosheid – hoe kom je daar uit?

  1. Cecile zegt:

    Ik heb als kind een onbetrouwbaar gezin gehad waar fysisch en psychisch geweld schering en inslag was. Een mogelijk gevolg dat ik op latere leeftijd ondervind is dat ik heel veel wil zorgen naar anderen toe en daardoor me leeggeef. Een ander gevolg is dat ik soms plots zonder energie zit en ik hoorde van iemand dat het mogelijk is dat indien je kwaadheid uitstuurt naar je omgeving,je kwaadheid bij jezelf mogelijks heel snel bij jezelf terechtkomt waardoor je zelf als het ware het slachtoffer word en zonder energie komt te zitten. Ik zoek daar meer info over. Kan je daar indien mogelijk iets over doormailen? Of herkent iemand dit bij zichzelf?

    • Carla zegt:

      Beste Cecile,

      Dank voor je reactie, en goed dat je de vraag stelt. Ik zal antwoorden op basis van wat ik kan lezen; ik ken je niet persoonlijk dus mijn antwoord is gebaseerd op vooronderstellingen. Maar misschien herken je er iets in.

      In je verhaal lees ik niet of jij zelf ook boos bent (geweest), wèl dat je in een boze omgeving bent opgegroeid. Dat is natuurlijk heel onveilig en maakt op een diep niveau heel angstig. Ik kan me voorstellen dat dáár jouw energieverlies vandaan komt. De angst kan op de meest onverwachte manieren worden getriggerd, zonder dat je je dat zelf bewust bent, en dat kan je helemaal uit je balans brengen. De schrik haalt als het ware de vaste grond onder je voeten vandaan (in vakjargon: haalt je uit je kracht) en dat voelt dan bijvoorbeeld als plotseling heel moe.

      Daarnaast ontwikkelt ieder mens een beschermend patroon (overlevingsmechanisme) om te kunnen omgaan met nieuwe ‘bedreigingen’ of te voorkomen dat ze weer ontstaan. Veel gaan zorgen voor anderen kan zo’n beschermend patroon zijn, en omdat dat ook eigenlijk uit angst voortkomt, ga je daarin veel verder dan eigenlijk goed voor je is (dan ‘geef je je leeg’, zoals je omschrijft).

      De situatie die iemand anders schetste (dat door jou uitgezonden kwaadheid direct bij je terugkomt), interpreteer ik vanuit mijn visie iets anders. Als jij zelf ook regelmatig kwaad bent en dat ‘uitzendt’, dan kan gebeuren wat ik in het artikel heb omschreven: dat je je energie/boosheid koppelt aan iets buiten jezelf (het zogenoemde ‘obstakel’, een mens of situatie o.i.d). Dit is ook een enorm energielek. Maar nogmaals, in je verhaal lees ik niet dat jij zelf veel boosheid uitzendt.

      Ik ben benieuwd of je hierin iets herkent. Mocht je hier verder op in willen gaan, dan nodig ik je van harte uit contact met me op te nemen (gegevens zie onderaan de site).

      Ik wens je veel liefde en licht op je pad,
      met hartegroet,

      Carla

  2. Elsemieke zegt:

    Carla,ik heb me zojuist aangemeld om info te ontvangen.Ik kwam op jouw site door het doorgestuurde artikel over omgaan met boosheid.
    Zeeer leerzaam,heel aannemelijk en ik ga t zeker vaker lezen om t goed door te laten dringen! ook stuur ik t artikel door.
    Graag lees ik meer van je,dank,Elsemieke

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>