Pluk de vruchten van jouw mislukking!

Mislukkingen, wie kent ze niet? Regelmatig zie ik mensen die zichzelf enorm op de kop geven als er iets niet gelukt is in hun ogen. En meestal komt er dan achteraan: Zie je wel, het lukt alwéér niet, ik ben gewoon niet …. (slim, handig, ondernemend of leuk genoeg).
Mislukkingen stapelen zich nogal eens op. Opeens herinner je je nog veel meer mislukkingen en je ziet in de ogen van anderen alleen maar afkeuring of een schamper lachje. Jouw Innerlijke Criticus heeft het hoogste woord en zoekt bevestiging van zijn of haar gelijk. En vindt die natuurlijk, want jouw bril bepaalt wat je ziet ;-)
Je wordt steeds lustelozer. De energie loopt uit je lijf, je schouders gaan hangen, je trekt je misschien zelfs terug uit gezelschap. Je komt ‘s ochtends steeds moeilijker uit bed, je wordt onrustig, misschien zelfs angstig. Je kunt jezelf steeds moeilijker tot actie aanzetten, want dat lukt je vast toch weer niet. Voor je het weet ben je zelf de mislukking geworden.
Maar zover hoeft het helemaal niet te komen! Deze vicieuze cirkel kun je doorbreken: jij kunt kiezen of je naar het licht kijkt of naar de duisternis*… Wil jij niet bij de pakken gaan neerzitten maar de regie over jouw levensgeluk in eigen handen nemen? Wil jij weer verder op je (harte)pad? Kom dan in beweging:
Doorloop onderstaande stappen en kom er rijker uit dan voordat je aan je ‘mislukking’ begon….
1. Maak een top 5 van je mislukkingen van het laatste jaar. Maak het gelijk concreet. Benoem de actie (of het project, je besluit of je voornemen) dat je begon om een doel te bereiken en dat volgens jou niet gelukt is.
2. Neem de mislukking waar je het meeste van baalt. Meestal is de situatie met de grootste emotionele lading het meest belangrijk voor je en kun je dus ook het meeste profijt hebben van deze oefening!
3. Ga terug naar het moment waarop je plan voor de actie werd geboren. Wat was je werkelijke motivatie of doel om met deze actie te beginnen? Inkomen, status, vervulling? Heeft het doel je passie, komt het uit je hart? Wees zo eerlijk mogelijk!
4. Ga vervolgens na waarom je weer gestopt bent. Waarom vind je dat het mislukt is? En vind jij dat werkelijk zelf? Of je omgeving? Hoor je een zeer luide oordelende of kritische stem in jezelf? Lees dan het artikel Zelfkritiek, waar is dat goed voor? en ontdek of deze kritiek je misschien nog iets anders heeft te vertellen.
5. Schrijf vervolgens minimaal twee aspecten op die je van je actie geleerd hebt. Dat kan echt van alles zijn. Denk aan: welke ervaring heeft het je meegegeven en wat kun je met die ervaring doen? Wat laat het over jezelf zien? Wat heeft het misschien voor anderen betekend?
6. Wat heeft het stoppen je opgeleverd? Geeft het je ruimte of energie voor iets anders? Of kan iemand anders nu verder met wat jij hebt gedaan?
7. Lees de antwoorden nog eens door en vraag je opnieuw af: is ‘het’ werkelijk mislukt? En wat betekent dat nu voor je? Moet je je oorspronkelijke doel opgeven of bijstellen? Of blijft je passie springlevend en wordt het gewoon tijd om te kijken naar een andere vorm?
8. Neem mee wat je kunt gebruiken, laat los wat niet meer nodig is. Laat je inspireren door de natuur: de vruchten worden gegeten, de rest verteert en dient volgend jaar weer als nieuw voedsel. Je leert van je acties en ontwikkelt dus verder. Op naar de volgende cyclus, je kunt altijd weer ‘opnieuw’ beginnen!
* Wil je zien hoe iemand tot het uiterste gaat om, ondanks forse beperkingen en talloze ‘mislukkingen’, een gelukkig leven te kunnen leiden? Die zichzelf de vraag heeft gesteld: ga ik voor Bitter of Beter? Laat je inspireren door dit zeer indrukwekkende filmpje!
This entry was posted in Geen categorie and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*